تعقیب ساحران

ژانویه 15, 2013

از کتاب اروپا مولود قرون وسطی

ژاک لوگوف

ترجمه بهاالدین بازرگانی گیلانی

انتشارات کویر

inquisition

از قرن چهاردهم و مخصوصاً در قرن پانزده نوع دیگری از اعمال خشونت و تعقیب متداول گردید که عبارت بود از سرکوبی سحر و جادوگری. کلیسا باور و اعتقاد به نیروی سحر و طلسم را محکوم می شمرد و با فعل جادوگری با همان شدتی مبارزه می کرد که با کسانی که فریب ساحران را می خوردند و به آنان متوسل می شدند. البته این مبارزه متعاقباً با رواج و نضج ارتداد و بدعت از اهمیت درجه دوم برخوردار شد. همان گونه که مشاهده کردیم در قرن سیزدهم دستگاه تفتیش عقاید اساساً برای مبارزه با بدعت و ارتداد پایه گذاری شده بود و تعقیب و سرکوب ساحران هم از اهداف آن بود. ولی بعد از فروکش کردن نهضت های بدعت گذار نظیر کاتارها و والدوسیان مبارزه با ساحران مجدداً در درجه اول اهمیت قرار گرفت.

در قرن پانزدهم ساحران جای مرتدان را به عنوان طعمه مورد علاقه ی مفتشین افکار گرفتند. میشله رواج حرفه ی جادوگری میان طبقه زنان را به واسطه ی حس همدردی اش با آنان خیلی خوب درک کرده بود، هرچند او در این زمینه به متنی مجعول هم استناد جسته است. در عین حال این ساحره ها و زنان جادوگر بودند که در سراسر اروپا در پس پرده به کار طلسم و جادوگری مشغول بودند و تا قرن هفدهم هم برقرار ماندند و تعداد بی شماری از آنان سوزانده شدند. کتاب موسوم به چکش ساحران اثر دو مفتش مشهور افکار از اهالی راین لند و آلزاس به نام های یاکوب اشپرنگر و هاینریش اینستیتوریس هر دو از فرقه دومینیکان در زمینه تعقیب و سرکوبی جادوگران در سال 1486 منتشر شد. دو مولف مذکور تعقیب زنان جادوگر را از منظر رواج هرزگی و عشرت طلبی فوق العاده زمانه خود مورد توجه قرار دادند و افکار مردم را به دنیایی که مورد تهدید فساد جنسی و افسار گسیختگی گرفتار آمده و در چنگال اهریمن بدسرشت قرار گرفته است توجه دادند.چکش ساحران ابزار و محصول بی نظیر و از آن نوعی است که ژان دولومو از آن با نام مسیحیت هراس یاد می کند. در برابر این گونه تحمل ناپذیری ها، اعتقاد و باور قومی به جشن هراس انگیز شبانه ی ساحران که مراسمی مرموز و آمیخته با دلهره بود، از وجهه و اقبال هرچه بیشتری برخوردار گردید و این زمانی بود که این باور با تخیل پردازی و نمادسازی های مصور و نمایش ها همراه گردید. یک اروپای تعقیب و سرکوب ساحران و عیش و جشن شبانه آنان متولد شده بود.

صفحه 313 .

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: