ماکسیم گورکی و لحن اوباش منشانه ی لنین (به قول او)

ژانویه 7, 2013

از کتاب لنین، زندگی انقلابی سرخ

رابرت سرویس

ترجمه بیژن اشتری

نشر ثالث

gorky

در بین حامیان لنین هنوز کسانی بودند که می پرسیدند چرا یک آدم می تواند با چنین سهولتی حزب را به گند بکشد. فیوردردان منشویک بارها این پرسش را شنیده بود. پاسخ او صریح و سرراست بود: « آه، این به خاطر آن است که هیچ آدمی بجز لنین وجود ندارد که طی 24 ساعت روز این چنین دلمشغول انقلاب باشد، که به هیچ اندیشه دیگری جز اندیشه انقلاب نپردازد و حتی شب ها رویای انقلاب ببیند. بنابراین بهتر است سعی کنید با ین آدم کنار بیائید ». دان همه چیز را در باره ی لنین با همین چند جمله بیان کرده بود. لنین آدم مشکلی بود زیرا او یک فرقه گرا بود. او فرقه گرا بود، زیرا تصور می کرد تنها ایده های اوست که آرمان انقلابی را به درستی به پیش خواهد راند.

با این وجود این بلشویک ها و هوادارانشان بودند که قاطع تر از هرکس دیگری از لنین انتقاد می کردند. آن ها نمی توانستند بیش از این وی را بی گناه تلقی کنند. ماکسیم گورکی نتوانست « لحن اوباش منشانه ی » لنین را تحمل کند. گورکی در پی انتشار کتاب « ماتریالیسم و امپیروکریتیسیسم » فقط چند صفحه ای از آن را خواند و سپس کتاب را از سر خشم به گوشه ی اتاقش پرتاب کرد. وی در این باره نوشت: « همه ی این آدم هایی که بر سر عالم و آدم فریاد می کشند – من مارکسیت هستم و من پرولتر هستم – و سپس بلافاصله روی سرهای همسایگانشان می نشینند و جلوی صورت های آن ها پارس می کنند، از نظر من آدمهای مهوعی از تبار آدم های بی فرهنگ هستند. هرکدام از این آدم ها از نظر من مردم ستیزانی هستند که به فانتزی های خود بال و پر می دهند. لنین در کتابش این گونه است. مجادلات او در باره ی « حقیقت » برای این نیست که حقیقت پیروز شود بلکه برای این است که ثابت کند: « من مارکسیست هستم! بهترین مارکسیست دنیا من هستم »!

صفحه ی 274.

پاسخی بگذارید

