مرگ، نعش و رقص مرگ

دسامبر 11, 2012

از کتاب اروپا مولود قرون وسطی

ژاک لوگوف

ترجمه بهاالدین بازرگانی گیلانی

Holbein-death

طاعون زمینه ی پیدایش نوع جدیدی از رقت قلب و حساسیت و گرایش های تازه به مذهب را فراهم آورد. تاکنون مردم از پدیده ی مرگ عمدتاً از جهنم هراسناک بودند، اما حالا بعد از این که چهره ی هولناک مرگ از پرده برافتاد، مردم از خود مرگ هم به هراس افتادند، چون به وضوح می دیدند که هول مرگ از عذاب دوزخ کمتر نیست. صد البته همان گونه که شمایل نگاری ها نشان می دهند حتی تا بعد از نیمه قرن چهاردهم خوف از جهنم کماکان وجود داشت، گرچه به قول ژان دولومو این گرایش هم ایجاد شده بود که ترس از دوزخ با لذت و کامجویی از بهشت متعادل گردد. بنابراین در وهله ی اول این جنازه ونعش بود که شاید بتوان گفت توسط مردم نسبت به آن رقت و حساسیت تازه ای به جای مرگ نشان داده می شد.

رویارویی انسان با پدیده ی مرگ در شاکله ی اسکلت در اواسط سده ی چهاردهم به سوژه ی مهمی برای شمایل نگاری ها و تندیس پردازی ها تبدیل شده بود. به تصویر درآمدن « سه زنده و سه مرده » نشان از آن دارد که سه جوان زیبا، شادمان و فارغ البال در مقابل سه اسکلت که معمولاً در تابوت و قبرستان هستند قرار می گیرند. موضوعی که در سراسر اروپای مسیحی نقش بارزی به خود پذیرفته بود و با شیوع طاعون از اهمیت خارق العاده ای برخوردار گردید عبارت بود از: اجتناب ناپذیر بودن مرگ. Memento mori یعنی بیندیش که خواهی مرد اساس و بنیان دینداری، طرز زندگی و اندیشه ورزی را تشکیل می داد. این امر باعث خلق آثار و رساله های مشهوری پیرامون ars moriendi یا هنر مردن گردید که آلبرتو تننتی مورخ ایتالیایی در باره ی آنها بررسی های عمیقی انجام داده است.

صفحه ی 305.

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: