ارزشی که پیکاسو برای وجود انسان های دیگر قائل بود!

اوت 31, 2012

فرانسوا ژیلو

برگردان لیلی گلستان

 

« واقعاً هیچ کس برای من اهمیتی ندارد. دیگران مثل همین ذرات غباری هستند که در نور آفتاب حرکت می کنند. جارویی را در هوا تکان دهید، همه از بین می روند ».

در صفحه ی 90 کتاب چنین آمده است:

. . . پیکاسو گفت: « نمی دانم چرا گذاشتم که برگردید. برایم خوشایند تر بود که به فاحشه خانه می رفتم ». از او پرسیدم پس چرا این کار را نمی کند؟ و او با فریاد می گفت: « دقیقاً به خاطر شما! اصلاً دلم نمی خواهد بروم. شما زندگی مرا خراب کردید ».

می دانستم که فاحشه ها را تا این حد دوست نداشت. اما این دیگر جزو حکایات او شده بود. برایم تعریف کرد که یک روز دختری را در بولوار کاپوسین بلند کرده. گفت: « او را به یک بار بردم و تمام ناراحتی هایی را که زنان برایم بوجود آورده اند برایش تعریف کردم. خیلی مهربان بود، مرا درک کرد. به من گفت که زیادی احساس مسئولیت می کنم. او یک واقع گرا بود. و احتمالاً این ها از همان نوع زن هایی هستند که من در کنارشان احساس آرامش می کنم ». به او پیشنهاد کردم که همین خط را ادامه دهد. وضعیتش را می فهمیدم. باز شکوه کرد: « این کار برایم خوشایند نیست، مرا ذله می کند ».

و باز شروع به دفاع از خود کرد، آن هم با مثال زدن یکی از کلمات قصار مورد علاقه اش: « هیچ چیزی به اندازه یک سگ موفرفری شبیه به یک سگ موفرفری نیست. برای من فقط دو نوع زن وجود دارد: رب النوع و جاروکش ». و هربار که من از نظر او به سوی رب النوع چرخش پیدا می کردم، تمام امکاناتش را به کار می برد تا از من یک جاروکش بسازد. یک روز مشغول تماشای غباری بودیم که در اشعه ی نور پنجره دیده می شد، پیکاسو گفت: « واقعاً هیچ کس برای من اهمیتی ندارد. دیگران مثل همین ذرات غباری هستند که در نور آفتاب حرکت می کنند. جارویی را در هوا تکان دهید، همه از بین می روند ». اغلب متوجه شده بودم که پیکاسو با اشخاص به همین نحو رفتار می کرد. اما از بخت نیک، من ذره غباری بودم که صاحب یک حرکت آزاد بودم و محتاج ضربه ی جارو نبودم. می توانستم به تنهایی بیرون بروم. برای سه ماه پابلو را ندیدم . . .

پاسخی بگذارید

