یک باغ عدن نوظهور: رمانتیك آمریكایی (بخش دوم)

دسامبر 9, 2008

  


تصویر 62: توماس کول، انشعاب رودخانه وحشی. رنگ روغن روی بوم. 1836.8/130 در 193 سانتیمتر. موزه متروپولیتن نیویورک

 

اما نخستین نقاشی كه نوع مستعمراتی صحنه های توپوگرافیك را تا حد مناظر آرمانی ارتقاء داد انگلیسی بود به نام توماس كول (1848ـ 1801) كه در جوانی به جهان جدید مهاجرت كرده بود. باوجودیكه وی در دوره ی پیش از شهرتش در جهان هنر در تنگدستی و محرومیت روزگار می گذرانید پیوسته علاقه ی خود به طبیعت وحشی قاره ی جدید را حفظ کرده بود. شیوه ی نقاشی او منعکس کننده ی نزاعی میان ستایش از چشم اندازه های واقعی ـ که به حد کافی و به سهولت در اختیار او بودند و در وضعیت دست نخورده خود دیگر نیازی به خیال پردازی های هنرمندانه برای شاخ و برگ دادن بیشتر نداشتند ـ و فشار درونی خود هنرمند بود که می خواست با ارتقاء مکان ها و رویدادهای بخصوص زمان حال در برابر یک گذشته و آینده ی تعمیم داده شده به نوعی آرمان گرایی دست یابد. دست نوشته های او نشان می دهند كه از جمله بلندپروازی های او نقاشی کردن مناظر آرمانی در شیوه و روش کلود لوریان بود: « من آن نقاش سطح پائین نیستم كه شاخ و برگ درخت ها را نقاشی كند، من ایده ها و طرح های والاتری دارم، تا اینكه فقط ترتیبی از طبیعت بی جان و بدون شكل را در آثارم بازسازی كنم. »

     كول به انگلستان مسافرت نمود و در آنجا آثار هنری استادان قدیمی و مناظری كه باعث برانگیختگی او شده بودند را از دست اول مشاهده كرد. با توجه به شناخت او از نقاشان منظره كش گذشته و رمانتیك، آموخت كه پرسپكتیو و نورپردازی اش را هماهنگ تر نماید تا به این ترتیب بتواند از میان فضایی سنگین و غبارآلود، نمایی در دورست واقع شده را نقاشی كند كه در جلوی آن پیش زمینه ای پروضوح خود را نشان می داد. با توجه به تجربیات اروپایی خود و تحسینش برای كلود لوریان، كول هرگز احساس و علاقه ی خود را برای آنچه دوستش ویلیام كولن بریانت « تصویر ابتدایی تر و وحشی تر » لقب داده بود از دست نداد. صحنه هایی چون تابلوی انشعاب رودخانه ی مرده(تصویر 62) چكیده ای از نظرات امرسون در مورد تفاوت های موجود میان یک چشم انداز و اجزاء طبیعی آن را به دقت به تصویر می كشد:

     « هنگامی كه ما از طبیعت صحبت می كنیم . . . منظور ما كلیات برداشت ها و احساسات مان از اجزاء گوناگون طبیعت است. بدین ترتیب الواری که هیزم شكن درست کرده از درخت شاعر خود را منفك میسازد. منظره ی زیبایی كه من امروز صبح دیـدم مطمئناً از بیسـت تا سـی مزرعه ی روسـتایی تشـكیل شده بود. این مزرعه ی میلر، آن یكی متعلق به لاك و جنگلی كه پشت آنهاست ازآن مانینگ است. کل چشم انداز اما به هیچ كس تعلق ندارد. افق چیزی است كه ازآن كسی   نمی شود، انگار كه چشم می تواند همه ی بخش ها را با هم ببیند. »

                                           رالف ولدو امرسون، در باره ی طبیعت

 

تصویر 63: توماس کول، اخراج آدم و هوا از باغ عدن. 28 ـ 1827. رنگ روغن روی بوم. 99 در 2/137 سانتیمتر. موزه هنرهای زیبا در بوستون

كول انشعاب پیچ و خم دار رودخانه ی كونكتیكوك را از جایگاهی مرتفع در كوهستان روبروی آن رودخانه نقاشی كرد، كوهستانی كه از سطح هموار خود را بالا كشیده بود. در پیش زمینه ی تابلو درختی رمانتیك و در حال خشك شدن و كنده درختی در حال پوسیدن دورنمایی را با تمامی جزئیاتش در برگرفته است، چشم اندازی كه در عمقی سرگیجه آور و بعد مسافتی زیاد همچنان ادامه می یابد. آثاری از وجود انسان ها در این تابلو بسیار اندک است، درست به مانند تابلوی دیگر او « اخراج آدم و هوا از بهشت » (تصویر 63) که به چند فیگور کوچک انسان خلاصه شده است. در تابلوی انشعاب رودخانه ی مرده تصویر خود هنرمند با كلاه آفتابگیر و سه پایه اش بر روی تخته سنگی در پیش زمینه ی تابلو به هنگام طراحی و نقاشی مشاهده  می شود كه بسیار ریز و كوچك نقاشی شده. اما بر خلاف تابلوی اخراج آدم و هوا از بهشت در اینجا پیكره های انسانی توسط نیروهای خصومت آمیز طبیعت بلعیده نمی شوند. در اینجا آنها بخشی طبیعی از منظره را تشیكل داده اند و با آن در هماهنگی كامل قرار دارند. كول در 11 ژانویه ی 1838 در نامه ای به دوستش به نام آشر بی. دوراند چنین می نویسد:

      « هرگز نمی توانم صحنه هایی را كه تازه آنها را ترك كرده ام حال هر چقدر هم كه زیبا باشند نقاشی كنم. باید به انتظار بنشینم، یعتی تا هنگامی که زمان حجابی بر روی جزئیات معمولی و کم اهمیت بیفکند و ویژگی های پراهمیت، زیبا و والا را باقی گذارد، آن چیز ها كه بر روح ما تاثیر می گذارند. »

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: