خط در برابر رنگ : نبرد میان رمانتیك و كلاسیسم (1)

سپتامبر 6, 2008

 

تابلوی مشهوری از نقاش فرانسوی انگر

     از 1800 تا اواسط 1830 سبك رمانتیك چه از جهت هنری و چه سیاسی جنبشی انقلابی محسوب می شد. در حالیكه هنرمندان كلاسیك تحت حمایت خوش نامی و حسن شهرت بورژوازی قرار اشتند و از ارزش های طبقه ی حاكم پشتیبانی می نمودند، هنر رمانتیك ها با امیدواری آنها برای آزادی گره خورده بود. وضعیت اكنون بر خلاف موقعیت قرن هژدهم بود، یعنی زمانی كه كلاسیك ها با روح آزادی و اصلاحات در هماهنگی بیشتری قرار داشتند. جنبش رمانتیك در واقع شورشی برعلیه هر نوع محدودیت بود و این به طور طبیعی باعث می گردید كه طبقه ی حاكم بر علیه آنها برانگیخته شود. در حالی که عصر باروك خواهان مرجعیت مطلق بود، اما رمانتیك ها جویای آزادی مطلق بودند و البته به انضمام آزادی از معیار ها و قواعد كلی نظریه های مرسوم هنری كه از رنسانس به ارث مانده بودند. دیوید آخرین نقاشی بود كه می توانست روح زمان خود را با واژگان كلاسـیك بیان نماید و از قضا موفقیت های او بود كه به سختگیری بیشتر در تعصبات آكادمیك و به سود نظریات سبك كلاسیـك منجر گردید.

      هنرمندان به طور روزافزونی به نمایشگاه های نقاشی وابسته می شدند تا بتوانند شهرت خود را به معرض اثبات گذارند. با محو نظامی كه در آن هنرمندان قادر نبودند توسط بیش از  یك حامی حمایت شوند، اكنون  برایشان این امكان بوجود آمده بود تا به بازار عمومی هنر راه یابند. از این رو پذیرش و قبول عضویت در نمایشگاه های عمومی بسیار تعین کننده بود، بخصوص در فرانسه، یعنی جایی كه Salon یگانه موقعیت ممكن برای عرضه ی كار هنری برای عموم مردم محسوب می شد. مقاومت آكادمی های دولتی در حمایت از سختگیری آموزش های رسمی منجر بدان گردید كه هنرمندان رمانتیك در مقابل اصول سبك كلاسیك صف آرایی كنند، نه فقط در برابر كلاسیك های معاصر خود كه حتی در برابر مرجعیت و اقتدار نقاشی رنسانس كه از زمان وازاری مظهری از بالاترین درجه ی ممكن كمال هنری محسوب می گردید. این البته فقط شورشی بر علیه سرچشمه های كلاسیك نبود. همچون شاعران رمانتیك بسیاری از نقاشان رمانتیك نیز مصالح و مواد كاری خود را در ادبیات كلاسیك پیدا می کردند. اما همچون پروتستان های اصلاح دینی آنها نیز آموزش های رسمی را به عنوان مانعی بین خود و الهام مستقیم از سرچشمه ها احساس می كردند.

     به علت زیاده روی رمانتیك ها، آكادمی ها نیز به موضع مخالفتی به همان اندازه افراطی كشانده شدند. به این ترتیب آنها از شیوه های كلاسیك در برابر دست اندازی و تعدی رمانتیك ها که آنها را به عنوان خرابی و ضایع کردن سبك تصور می كردند به دفاع برخاستند. آنها خود را بر همان اساسی قرار دادند كه حامیـان پیشروی كلاسیسـم در قرن هژدهم. دیدگاه های آنها توسط سیر جوشوا رینولدز هنگامی كه در سال 1772 در آكادمی سلطنتی انگلستان سخنرانی كرد معین شده بود: « ما نباید به این علت كه قادر نیستیم تصوراتِ یك خیال پردازی رمانتیك را جامه ی عمل بپوشانیم احساس سرافکندگی یا ناامیدی داشته باشیم. هنر مرز های خود را دارد، اما خیال پردازی نه ».این دقیقاً همان نكته ای بود كه رمانتیك ها در آن تردید داشتند. از نظر آنها هنر ابداً حد و مرزی نداشت. هر چیزی كه تخیلات انسان می توانست آنرا به تصور خود درآورد برای هنر كاملاً موضوع مناسبی بود. به عنوان اولین اقدام رمانتیك ها نگرش رنسانس به طبیعت گرایی را به مبارزه طلبیدند. آنها بطور مستقیم و بر علیه آكادمی ها سر به شورش نگذاردند، بلكه سعی نمودند تا آنها را از درون اصلاح كنند. ترنر (Turner) كه آثارش پس از آن که وی از پرسپكتیو نا خوشایند [به عقیده او] و خطوط دوره ی اثر فاصله گرفته بود شدیداً به نقد كشیده شده هنوز هم از آكادمی سلطنتی دفاع میكرد، آنهم در حالیكه آكادمی شدیدتر از همیشه بر علیه او موضع گرفته بود. كونستابل و دلاكروا در تمامی زندگی خود برای عضویت كامل در موسسه های هنری تلاش می كردند و به طور مرتب در نمایشگاه های آكادمی شركت می جستند، با این وجود در مورد هر دو هنرمند از پذیرش عضویت آنها در آكادمی تا كمی قبل از مرگشان دریغ شده بود.

     در فرانسه پرسش قدیمی و مناقشه بر انگیز درباره ی طراحی پوسن (Poussins)و رنگ آمیزی روبنس دوباره و این بار بین دلاكروا، یعنی پیش قراول [برتری] رنگ در رمانتیسم و ژان آگوست دومینیك انگر ( 1876 ـ 1780 ) مدافع [برتری] طراحی مطرح گردید.

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: