سبك والا: نقاشی انگلیسی (2)

ژوئیه 23, 2008

بخش دوم

 

تصویر 34: جورج استابز، شیر در حال حمله به یک اسب. رنگ روغن روی بوم. 102 در 6/127 سانتیمتر. گالری هنر در دانشگاه ییل.

جورج استابز ( 1806ـ1724 ) هنرمندی بود که در درجه اول به خاطر تابلوهایی که از اسب های نجبا می ساخت معروف بود، با این وجود در بازنمایی های گوناگونش از یك اسب كه توسط شیری مورد حمله واقع شده و سپس كشته میشود تمامی آن هراس ها از والایی و بلند مرتبگی را در خاطر زنده می كند. یکی دیگر از آثار او (تصویر 34 ) بازتابی است که از عبارت مشهور فلسفی ادموند برک برداشته شده است. مطابق با آن مشاهده رویدادی وحشتناک در بیننده احساسات شدیدی ایجاد می کند. انگیزه ی استابز از نقاشی هایش در برانگیخــتن احساس ترس و همــدردی در ما از مقصود روبنس در یکی از تابلوهای او به نام « شکار شیر و ببر » بسیار فراتر میرود  ( تصویر 35 ). شور و هیجان روبنس ما را وحشت زده نمی كند زیرا واقع نمایی در جزئیات تابلوی او به واقع گرایی صحنه اصلی صدمه می رساند. در تابلوی استابز ما نسبت به سرنوشت اسب احساس ترحم و دلسوزی می کنیم، زیرا بازنمایی استابز در پوست، استخوان و عضلات متوقف نمی شود. ما قانع شده ایم كه خطری واقعی حیوان را تهدید میكند. هرگونه هم كه موضوع تابلو به شور و هیجان كشیده شده باشد هیچ جزیی از آن با طبیعت سر مخالفت ندارد. حتی هوای طوفانی كه وحشت قربانی را افزایش میدهد چیزی جز یکی از قدرت های طبیعت نیست.

 

تصویر 35: پیتر پائول روبنس، شکار شیر و پلنگ. رنگ روغن روی بوم. 265 در 324 سانتیمتر.

     در اواخر سده هژدهم در انگلیس هنر نقاشی به توسط نهضت پیتورسك سر ذوق آورده شد و به توصیف جذابیت های طبیعتی تاریك و دور از تمدن آغاز كرد. ویلیام گیلپین كشیشی مستقل در میان كوه های سركش دربی شایر و Lake District به گردش و پیاده روی پرداخت و به ستایش زیبایی های تماشایی ( پیتورسك ) در تعدادی از سفرنامه هایش مشغول گشت. در این هنگام حكاكی های چاپی زیادی از نقاشی های مناظر زیبا فروخته می شد و شاعران انگلیسی علاقمندی های خود را برای هنر رومانتیكی زودرس به کمک مناظر و اثرات هیجان انگیز آنها با خیال پردازی هایشان بیان می کردند. تصویر 36 كشاورزانی جذاب و غرق در احساس رومانتیك را نشان میدهد كه در توافقی هماهنگ با محیط جنگل پیرامونی مشغول پی گیری امور خود هستند. این تصویر چیزی اسرارآمیز در خود دارد، با این وجود هیچ گونه احساس تندی را در ما بیدار نمی كند. برخلاف آن بیشتر تحریك می شویم كه جزئیاتی كه عامدانه تیره شده اند را با خیال پردازی های خودمان كامل كنیم. بدین گونه توماس گری شاعر، در مرثیه ی بسیار معروف خود فضایی غیر عادی و با این وجود به سـختی دهشتناك از قبرسـتانی روسـتایی را در خـاطرها زنـده كرد تا رویاهای خیال پردازانه ی ما بال و پرو گیرند.

 

توماس گینز بورو. منظره ی رودخانه

 تصویر 36: توماس گینز بورو. منظره ی رودخانه با انسان هایی نشستهدر یک قایق. رنگ روغن روی بوم. 119 در 168 سانتیمتر. فیلادلفیا، موزه هنر.

     در نقاشی های تاریخی طبیعتاً شور و هیجان عاطفی با تصویرنمایی های آرمانی شده از اعمال  قهرمانانه مرتبط بود، اما نظریه پردازی های كلاسیسم در محفل گاوین هامیلتون بطور غیر قابل انكاری خشك و متصلب و خالی از احساس باقی ماند و رینولدز نیز با آثاری که در نقاشی تاریخی آفرید موفقیت بیشتری برای بیان احساس ناب نصیبش نگشت. تنها تصویر تاریخی واقعاً اصیل از آن دوره را نقاش آمریكایی بنامین وِست خلق نمود. نام آن اثر مرگ وولف بود ( تصویر 37 ). در این نقاشی وست اصول كلاسیسم را با سبكی که در آن اصول رمانتیسم با شدت بیشتری مورد تاکید قرار گرفته تلفیق نموده است. وست انسان های درون تابلو را در جامه های معمول كلاسیسم كه در نقاشی تاریخی مرسوم بود مستور نكرد، بلكه به لباس های رسمی معمول زمانِ خود ملبس نمود. به كمك آرایش دقیق و آرمانی فیگورهایش روشن ساخت كه منظورش از نقاشی آن تابلو صرفاً نمایش رخدادی واقعی نبوده است. وولف مورد اصابت گلوله قرار می گیرد، آنهم درست در زمانی كه باخبر می شود نیروهایش شهر كِبِك را فتح كرده اند. او در حالتی چون مسیحِ در حال احتضار در آغوش حضرت مریم در نقاشی های مذهبی در دستان سربازانش در حال بیهوش شدن است. نمادگرایی از روی عمد مذهبی، اثرات هیجانی را در كار او تقویت می كند. وست تصویر سرخ پوستی را به نقاشی اضافه نمود تا تاثیر نمادگرایانه ی صحنه ای از قاره ی جدید را افزایش دهد، آنهم در حالیكه با چنین عملی از واقعیت تاریخی آن رویداد منحرف می شد. این شیوه ی کار او در کنار دورنمایی وسیع و سرکش در پشت صحنه، دلاوری و رادمردی سربازی در حال احتضار را مورد تاکید بیشتر قرار می دهد. بنابراین جاودانگی وولف فقط به تاریخ سپرده نمی شود.

تصویر 37: بنیامین وست، مرگ وولف. 1770 میلادی. رنگ روغن روی بوم. 151 در 4/213 سانتیمتر. گالری ملی اوتاوا.

     در این تابلو وست دو آئین جداگانه را به یكدیگر آمیخته است. پوسین نیز رخدادی از زمانه خود یعنی ماجرای مردی كه توسط ماری گزیده شده و می میرد را برای تابلویی تاریخی انتخاب كرده بود. اما او فیگور مرد را ملبس به جامه ی در سبک كلاسیک عرضه كرد تا از این طریق رویداد  واقعی را در چارچوبی اسطوره ای جای دهد. پیروزی ها در سطحی دیگر به عنوان رخدادهایی بسیار مهم تلقی می شدند، اما به عنوان رویدادی از همان دوره و نه اسطوره ای به آرمان درآمده. با تلفیق این دو آئین، یعنی آرمانی و واقعی، وست نوعی جدید از نقاشی تاریخی آفرید. و این البته كاملاً مخالف خواست خودش بود، زیرا او كلاسیستی محافظه كار بود كه برای دركی کاملاً نو از نقاشی تاریخی راه را توسط رومانتیك های نسل بعدی گشود.

Advertisements

یک پاسخ to “سبك والا: نقاشی انگلیسی (2)”

  1. فرید said

    با سلام
    واقعاً زیبابود

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: